مهارتهاي فني كارآفريني عبارتند از:
1- مهارتهاي نوشتاري _ مهارت نوشتاري، فعاليت يا هنر تنظيم كلمات و حروف بر روي كاغذ، چوب و يا هر چيز ديگر با هدف ثبت افكار و به منظور برقراري ارتباط با ديگران است. اين نوع ارتباط با علائم مشهود و نمايان نوشته و يا چاپ شده صورت ميگيرد. (Briainy dictionary, 2005)
2- ارتباطات شفاهي يا ارتباطات كلامي _ ارتباط عبارت است از فرآيند انتقال و تبادل انديشهها، احساسات و عقايد دو نفر يا بيشتر با استفاده از علائم و نمادهاي مناسب به منظور تأثير، كنترل و هدايت ديگران. وقتي در جريان ارتباط، پيامها به صورت رمزهاي كلامي و يا شفاهي انتقال يابند، آن ارتباط را ارتباط شفاهي گويند، مانند بحث و گفتگوي فرد با فرد يا فرد با گروهي ديگر. (شعباني، 1377)
3- نظارت يا ارزيابي محيط - سيستم نظارت و ارزيابي محيط را كاوتس1به اين صورت تعريف ميكند:
- آشنايي با روند جريانهاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، علمي و فني و حوادث مهم داخل سازمان يا شركت.
- مشخص كردن خطرات بالقوه و فرصتها و تغييراتي كه آن خطرات به طور ضمني بيان ميكنند.
موارد بالا، باعث درك وضعيت آينده توسط مديران و كاركنان شده، به سازمان در تعيين استراتژيهايش ياري ميرساند. (Morrison , 2000)
4- مديريت كسب و كار - به تعريف مديريت مراجعه شود.
5- تكنولوژي _ تكنولوژي مجموعهاي از سخت افزار و نرم افزار است كه بايد به شكل مناسبي تركيب شود تا توليد كالا و خدمات امكان پذير گردد. اجزاي تكنولوژي عبارت است از:
- تجهيزات، ماشين آلات و ابزار
- مهارت و تجربة انساني
- دادهها و دانش، فنون، روشها و فرآيندها
- سازمان و مديريت
در عمل، تركيبات متفاوتي از اجزاي مذكور تكنولوژي، يك كسب و كار را شكل ميدهد.
يكي از تصميمات مهم كارآفرينان در ايجاد كسب و كار، انتخاب مناسب است. در اين تصميم، كارآفرين بايد تركيب مناسبي از اجزاي فوق را به كار گيرد تا در راه اندازي و توسعه كسب و كار جديد، موفق باشد.(يدالهي فارسي، 1383، ص10)
6- مهارت ميان فردي _ مهارت ميان فردي به توانايي شخص در داشتن رفتاري اثربخش و كارآمد با افراد دخيل در توليد براي رسيدن به اهداف سازمان گفته ميشود. (erto, Newgren, 1977)
7- مهارت شنيداري _ يك كارآفرين به عنوان صاحب يك كسب و كار بايد گوش دادن به حرفهاي ديگران را ياد بگيرد چرا كه اطلاعات حاصل از آن بسيار مهم است. او بايد اين كار را به شكل مؤثر انجام دهد زيرا گوش دادن مؤثر كاري فعال است تا منفعل. در گوش دادن منفعل شخص مثل يك ضبطصوت عمل كرده و تنها به جذب اطلاعات داده شده ميپردازد. اما در گوش دادن فعال فرد بايد كوشش كند تا به جاي شنيدن آنچه كه خود دوست دارد از كلام گوينده بهرهمند شود و منظور اصلي او را از گفتههايش بفهمد. او بايد همه كارهاي لازم را به منظور دريافت معنا و مفهوم مورد نظر گوينده انجام دهد. (رابين، 1382)
8- توانايي سازماندهي _ توانايي سازماندهي مستلزم آن است كه منابع (افراد، سرمايه و تجهيزات) به مؤثرترين شيوه براي حصول هدفها فراهم شود. بنابراين سازماندهي شامل تركيب و يگانه سازي منابع است. (هرسي و بلانچارد، 1379)
9- ايجاد شبكههاي مديريت (مديريت مشاركتي)_ مديريت مشاركتي فلسفهاي است كه ايجاب ميكند تصميم گيري سازماني چنان صورت گيرد كه اطلاعات و درون دادهها و مسئوليت به پايينترين رده مربوط به آن واگذار گردد. به طور خلاصه مديريت مشاركتي به معناي درگيركردن كاركنان در فرآيند تصميم گيري است. (كرمي و گودرزي، 1382)
10- مربي گري_ تعاريف زيادي از مربي گري شده است. بعضي معتقدند مربي گري فقط آموزش دادن چيزي به ديگران است و بر جنبة آموزشي آن تأكيد دارند؛ بعضي ديگر معتقدند كه مربيگري يادگيري را تسهيل ميكند. از ديدگاه جان وايت مور مربي گري شكوفا ساختن ويژگيهاي بالقوه افراد است و كمك ميكند كه موفقيتشان به حداكثر برسد. مربيگري، مهارتي است كه از آن براي افزايش موفقيت افراد در تيم استفاده ميشود. همچنين مربي كسي است كه افراد را به سوي پيشرفت برانگيخته، راهنمايي و هدايت ميكند. (Magazine of NCNO, 2004)
با توجه به آنچه ذكر شد، كارآفرين بايد نقش مربي را براي افراد تيم و گروه خود بازي كند. گروه يا تيم ممكن است جمعي از افراد باشد كه براي كسب و كار آنها را گرد هم ميآوريم.
11- بازيگر و ايفاكنندة نقش در تيم _ مهارتهاي تيم سازي براي كارآفرينان امري ضروري است. كارآفرينان به توسعه و تقويت نگرش مثبت همچنين اتخاذ روشهايي سازمان يافته در رهبري نياز دارند تا بتوانند تيم منسجمي ايجاد نمايند كه همه كاركنان نسبت به اهداف مشترك، برانگيخته شوند و خود نيز بايد به عنوان عضوي از تيم و همراه با ديگر كاركنان در تيم فعاليت كنند. كارآفريناني كه اين مهارت را به كار ميبرند از موفقيت بيشتري برخوردار ميگردند و در نتيجه محيط كاري آنها كاراتر خواهد شد. (مادوكس، 1382)
نويسنده :دكتر كوروش فتحي واجارگاه
منابع و مآخذ
- منابع فارسي
1- احمد پور دارياني، محمود. كارآفريني (تعاريف، نظريات، الگوها). انتشارات شركت پرديس. 75-1379
2- احمد پوردارياني، محمود. عزيزي، محمد. كارآفريني.انتشارت محراب قلم. 1383.
3- استونر. جيفر، زي. اف، فريمن، آر، ادوارد. گيلبرت. دانيل، آر. مديريت. ترجمة علي پارسيان و سيدمحمد اعرابي. انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگي. 1379.
4- اسلام، علياكبر. برنامهريزي بازاريابي. شركت چاپ و نشر بازرگاني. 1382.
5- بركر، جويل آرتور. هنر كشف آينده. ترجمة نغمه خادم باشي. انستيتو ايزايران. 1380.
6- پيرنيا، احمد. مديريت برنامه ريزي سيستمهاي استراتژيك. انتشارات ايزايران. 1382.
7- جمعي از اساتيد مديريت. مقاومت در برابر تغيير. مركز آموزش مديريت دولتي. 1379.
8- خلاصه كتاب، تنها بيپروايان پايدارند. گاهنامه كارآفرينان. سال اول. شماره 1. 1382.
9- رابين، استيفن. كليد طلايي مديريت منابع انساني. غلامحسين خالقاني. سازمان فرهنگي فرا. 1382.
10- شعباني حسن. روشها و فنون تدريس. انتشارات سمت. 1377.
11- صمد آقايي، جليل. از كارآفريني تا جان آفريني. مجله تدبير. شماره 87. آبان 1377.
12- علاقهبند، علي. مباني نظري و اصول مديريت آموزشي. انتشارات روان. 1378.
13- علاقهبند، علي. مقدمات مديريت آموزشي. انتشارات روان. 1379.
14- علوي، سيدامينالله. روانشناسي مديريت و سازمان. انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي. 1377.
15- كرمي، مرتضي. گودرزي، احمد. مهارتهاي مديران اثربخش. انتشارات وزارت كار و امور اجتماعي. چ آ. 1382.
16- مادوكس، رابرت. تيم سازي. ترجمه رضا اسكندري. انتشارات انستيتو ايزايران. 1382.
17- نظري، مريم. از صفر تا بينهايت. راه كارآفرينان. شماره 2. 1382.
18- هاروي، دونالداف. براون، دونالدار. رويكرد تجربي به توسعة سازمان (مديريت تحول).ترجمه عباس محمدزاده. انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي. 1377.
19- هرسي، پال. بلانچارد، كنث. رفتار سازماني. ترجمه علي علاقهبند. انتشارات امير كبير. 1379.
20- هگي، جان ادموند. هفت راز ارتباطات مؤثر در كسب و كار. ترجمة حسن نصيري قيداري و حميدرضا مرادخاني. مؤسسه خدمات فرهنگي رسا. 1382.
21- هيستريچ، رابرتدي. پيترز، مايكلپي. كارآفريني. ترجمة سيد عليرضا فيضبخش و حميدرضا تقيياري. انتشارات علمي دانشگاه صنعتي شريف. 1383.
22- هيگينز، جيفرام. كارآفريني: 101 تكنيك حل خلاق مساله. ترجمه محمود احمدپوردارياني. انتشارات امير كبير. 1381.
23- يدالهي فارسي، جهانگير. نقش انتخاب تكنولوژي در موفقيت كارآفرينان. راه كارآفرينان (ويژه نامه اولين جشنواره كارآفريني شيخ بهايي). 1383
- منابع لاتين
1- Brianing dictionary.(2005). Writhing. www.braingdictionary.com
2- Certo, smuel C. Kenne. (1997). Newgren. Interpersonal skill development: The experiential training unit of the training.
3- Hisrich, Robert B, peters- Michael P. (2002). Entrepreneurship. Tata MC raw graw- hill publishing company limited.
4- Magazine of NCNO.(2004). Just for tennis stars? www.opm.co.uk/down/oad/papers/coachingartich.pdf.
5- Morrison, James L.(2000). Environmental Scanning. www.horizon-unc-edu/courses /papers/enviroscan/default.asp. 52k-28Nov 2005.
مرجع: نشريه رويش
نظرات شما عزیزان:
saeed 
ساعت22:00---19 ارديبهشت 1390
خیلی ممنون